اشتراک‌گذاری در پست‌های جدید: از طریق آر اس اس
لوگو

مناسک و مراسم مذهبی ارامنه ایران

توسط - 18 اردیبهشت 1403
مناسک و مراسم مذهبی ارامنه ایران

ارامنه ایران، از ساکنان قدیمی کشور عزیزمان از سالیان دراز بر اساس قوانین و آداب و رسوم کلیسایی خود در حدود مسائل مذهبی، ملی و فرهنگی زندگی می کنند. آنچه در پی می آید شامل مناسک و مراسم مذهبی ارامنه ایران است. 

غسل تعمید ارامنه

غسل تعمید (Baptism) اولین مراسم مذهبی در زندگی هر ارمنی یا مسیحی است و آنقدر به آن اعتقاد دارند که مردم تا زمانی که غسل ​​تعمید ندهند مسیحی به حساب نمی آیند.
غسل تعمید معمولاً در یک حوض مخصوص در سمت راست کلیسا انجام می شود. ارمنی ها به طور سنتی فرزندان خود را در روزهای یکشنبه تعمید می دهند.
در غسل تعمید کودک توسط مادر یا یکی از خویشاوندان زن به کلیسا برده می شود. کشیش کودک را سه بار با دعاهای مخصوص در آب فرو می برد و با روغن مقدس تعمید می دهد. غسل تعمید با روغن مقدس یا "مرون" زمانی است که کشیش صلیبی را روی بدن کودک می کشد و می گوید "به نام پدر، پسر و روح القدس، من تو را تعمید می دهم".

مراحل غسل تعمید

بدن به این ترتیب تعمید می‌یابد:
اول پیشانی، جای مسیح، دوم چشم‌ها تا هرگز نجس نشوند. سوم، گوش ها تا سخن خدا را بشنوند. چهارم، دهان تا ذکر خدا را بگوید. پنجم، بینی تا بوی زندگی را ببوید و سرشار از حیاتی باشد که حضرت عیسی به او بخشیده است. ششم، دست برای انجام نیکوکاری. هفتم، دل تا پاک باشد. هشتم، پشت تا هنگام حمله شیطان از پشت محافظت کند. در نهایت پاها تا همیشه به سمت خدا حرکت کنند. پس از پایان مراسم، کودک در آغوش کشیش دور محراب حرکت می کند.
مرون (روغن مقدس) از چهل گیاه خوشبو تهیه می شود. این فقط توسط کاتولیکوس ساخته شده است و مرون جدید باید با باقیمانده قدیمی مخلوط شود. بنابراین همیشه مخلوطی از مرون جدید و قدیم وجود دارد که رابطه زمان قدیم و مدرن را نشان می دهد. مرون هر هفت سال یکبار ساخته می شود و فقط در انتخاب روحانیون بزرگ، تعمید و تقدیس کلیساها استفاده می شود. گلدانی که مرون در آن ساخته می شود مانند یک کلیسا است و از طلای خالص ساخته شده است. ارمنی ها مرون را نشانه روح القدس می دانند.
لازم به ذکر است که امروزه در غسل تعمید کودک باید به یکباره در آب فرو برود تا ترس او بریزد، کشیش ها صلیبی را در طشت مقدس پر از آب که در انتهای آن صلیبی شکل است فرو می برند و دعا می کنند و پدر، پسر و روح القدس را سه بار صدا می زنند و سپس صلیب را تقدیس می کنند و آب آن را روی نوزاد می ریزند.

مراسم عشای ربانی ارامنه

عشای ربانی هر یکشنبه با هدف پاکسازی بشریت انجام می شود. در این مراسم کاهنان بخش هایی از زندگی مسیح را از روی انجیل می خوانند و سپس به عنوان نشانه ای از شام آخر مسیح، نان مخصوص به نام "نشخارکNeshkharak" را در شراب فرو می برند و آن را تقدیس می کنند و در نهایت به شرکت کنندگان داده می شود.

مراحل عشای ربانی

مراسم عشای ربانی در کلیساهای ارمنی شامل چهار بخش است:
اول: همراه با دعا، نان نشخارک با شراب به نشانه خون مسیح مخلوط می شود. این بخش پشت پرده انجام می شود.
دوم: پرده باز می شود و کشیش با منقلی در دست، در اطراف کلیسا قدم می زند و به محراب می رود و آن وقت است که شماس اعلام می کند غیر مسیحیان و کسانی که غسل تعمید نیافته نباید به محراب بیایند. برسند. (در گذشته آنها باید کلیسا را ​​ترک می کردند، اما اکنون اینطور نیست).
ثالثاً: این قسمت مخصوص مومنان مسیحی است. آنها نان و شراب را به عنوان گوشت و خون مسیح می خورند.
چهارم: در این بخش رحمت الهی را می طلبند و عشا را به پایان می رسانند.

در طول این مراسم دعاهای خاصی خوانده می شود که توسط مسروپ ماشتوتس جمع آوری شده است. صندوق جمع آوری کمک های مردمی به نام «گندازانگ Gandazang» در میان افراد، گردانده می شود.

مراسم خاکسپاری ارامنه

تدفین ارامنه سه مرحله دارد:
اول: شامل شستن بدن متوفی با آب مقدس کلیسا است. این کار معمولاً در خانه شخص متوفی انجام می شود. همچنین در خانه جسد نیز کفن می شود که شامل پوشاندن لباس سفید، شلوار و کلاه است. سپس جسد داخل یک تابوت به شکل صلیب قرار می گیرد و اقوام و دوستان او را به کلیسا می برند.
دوم: تابوت را جلوی محراب کلیسا می گذارند و کشیش دعا می کند. تابوت بیست و چهار ساعت آنجا می ماند.
ثالثاً: مراسمی برای آرامش فرد متوفی انجام می شود (در حال حاضر در چهلمین روز یا سالگرد فوت انجام می شود). آوازهای خاصی می خوانند و در آخر دعای مخصوصی می خوانند که نام آن مرحوم را ذکر می کنند تا روحش در آرامش باشد.
وقتی مراسم در کلیسا تمام می شود، تابوت را به قبر می برند و کشیش در راه دعا می کند. تابوت را در قبر می گذارند و کشیش مقداری خاک می گیرد و در قبر می ریزد و می گوید: «از خاکستر به خاکستر، به رستاخیز پروردگارمان یقین داشته باش». سپس قبر را پر می کنند.
با این حال، در حال حاضر، اکثر ارامنه خدمات کامل را در داخل کلیسای کوچک Matur که در گورستان است برگزار می کنند. رسم پوشاندن لباس سفید و شلوار و کلاه بر تن مرسوم نیست و بهترین لباس شخص متوفی را بر تن او می گذارند. شستن بدن با آب مقدس و گذاشتن آن در کفن صلیب شکل بسیار نادر است.

ارامنه ایران و انقلاب اسلامی

بر اساس قانون اساسی ایران، ارامنه آزادند که بر اساس قوانین و آداب و رسوم کلیسایی خود در حدود مسائل مذهبی، ملی و فرهنگی زندگی کنند. آنها در کنار همه اقشار ایرانی برای انقلاب اسلامی ایران جنگیدند و شهدایی از جمله آنونتاوا عیوضیان، ماسیس شیروانیان و وارطان ​​آراکلیان را تقدیم کردند. ارامنه در طول جنگ هشت ساله با عراق فعال بودند و داوطلبانه برای دفاع از ایران جنگیدند.

شهدای ارمنی جنگ تحمیلی

ارامنه ایران در طول هشت سال جنگ تحمیلی بین ایران و عراق از شهرهای مختلف ایران عازم جبهه های نبرد شدند.
اسامی نزدیک 100 شهید ارامنه در جنگ تحمیلی ثبت شده است.
همچنین تعدادی از ارامنه مفقود الاثر و برخی از آنها در زمان جنگ به اسارت گرفته شدند که بعد از پایان جنگ آزاد شدند.

 

توسط - 18 اردیبهشت 1403

مطالب مرتبط

بحث و تبادل نظر

نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف