اشتراک‌گذاری در پست‌های جدید: از طریق آر اس اس
لوگو

سنت ها و آداب و رسوم آشوری

توسط - 08 خرداد 1403
سنت ها و آداب و رسوم آشوری

آشوراییان، ساکنان قدیمی ایران باستان، بعد از ظهور حضرت عیسی علیه السلام، مسیحی شدند و دارای آداب و رسوم خاصی هستند که در این نوشتار با آنها بیشتر آشنا می شوید. 

محارم در خانواده های آشوری

محارم در خانواده های آشوری کسی است در اقوام نزدیک که نمی توان با او ازدواج کرد. این افراد شامل خواهر و برادر، والدین، عموها و عمه ها است. دختر آشوری نمی تواند با پسرعموها تا نوادگانشان و برادران ناتنی و فرزندانشان تا سه نسل ازدواج کند.
پسر آشوری نیز نمی توانند با دختر عموها و نسلشان تا ابد، خواهران ناتنی و فرزندانشان تا سه نسل، ساقدوش ها و فرزندانشان تا سه نسل ازدواج کند.
اما آشوریان امروزی کاملاً از این سنت پیروی نمی کنند و با بستگان درجه دوم خود ازدواج می کنند و کلیسا مخالفتی ندارد. دلیل آن تعداد کمتر ازدواج است که بنیان خانواده ها را تهدید می کند، بنابراین کلیسا گروه های مذکور را به عنوان گروه های نامطلوب و نه ممنوع برای ازدواج اعلام می کند.

میراث در خانواده های آشوری

آشوریان ایرانی در مسائل شخصی خود آزادند و مقررات ملی آنها را محدود نمی کند، این موارد عبارتند از: ازدواج، طلاق، گرفتن فرزند ناتنی و غیره. سه گروه از وراث وجود دارد که هر کدام شامل دو گروه فرعی است:
اول: کودکان; و زن یا شوهر متوفی
دوم: خواهر و برادر و فرزندان آنها; و پدر و مادر متوفی
سوم: عموها و عمه ها و فرزندان آنها; و پدربزرگ و مادربزرگ متوفی در مواردی که هیچ کس در این گروه ها زنده نباشد، میراث به کلیسا می رود و زمانی که حتی یک نفر از گروه قبلی زنده است، گروه های فرودست هیچ چیز را به ارث نمی برند.
میراث به طور مساوی بین اعضای هر گروه بدون تبعیض جنسی تقسیم می شود. اگرچه کلیسا زمانی میراث را به دست می‌آورد که هیچ‌کس در این گروه‌ها زنده نباشد، در همه میراث‌ها بخشی به کلیسا برای یتیمان و خیریه ها اختصاص دارد.

بهترین مرد

این یک سنت بسیار مورد احترام در میان عشایر است و در بین جوامع روستایی و کلان شهرها نیز مورد احترام است اما در درجات پایین تر. بهترین مردان در دو نوبت انتخاب می شوند:
الف) در زمان آوردن کودک برای غسل تعمید
ب) در زمان ازدواج

غسل تعمید

غسل تعمید:
آشوریان معتقدند که بشر از همان روز اول گناهکار است، زیرا او بر اساس گناه والدین باردار شده است، بنابراین باید بلافاصله پس از تولد غسل تعمید داده شود. غسل تعمید در میان ادیان مختلف متفاوت است و در حالی که برخی معتقدند کودک باید پس از بلوغ کافی برای شناخت ماهیت گناه‌آمیز خود غسل تعمید یابد، برخی دیگر معتقدند که تنها والدین این گناه را انجام داده‌اند، بنابراین کودک باید قبل از انجام گناه تعمید یابد.
کودکی که قرار است غسل تعمید داده شود توسط بهترین مردش با لباس سفید نزد کشیش آورده می شود در حالی که والدینش در مکانی مخصوص می مانند. کشیش از والدین قول می‌گیرد که تمام تلاش خود را برای تربیت مذهبی انجام دهند و سپس با ریختن آب مقدس بر روی کودک به شکل صلیب غسل انجام می شود. بچه را همیشه بهترین مرد حمل می کند.
بهترین مرد برای تعمید افراد بالغ وجود ندارد. آنها به صورت گروهی به سواحل رودخانه می روند و سرودهای مقدس می خوانند در حالی که کشیش و اعضای کلیسا نیز آنها را دنبال می کنند. کشیش یک به یک از آنها سؤالاتی می پرسد و آنها را در رودخانه می اندازد و سپس چند دعا می خواند و مراسم مقدس به پایان می رسد. اما ساده ترین شکل غسل تعمید افراد بالغ در داخل کلیسا است، زمانی که فرد بالغ پس از یادگیری تمام قوانین دینی به کلیسا می آید که کشیش ها از او سؤالات مذهبی می پرسند و از او قول می گیرند که مردی صالح و پارسا باشد. سپس آب مقدس را روی شخص غسل تعمید شونده می ریزد و می گوید من تو را به نام پدر و پسر و روح القدس تعمید می دهم. کلمات در غسل تعمید توسط همه مردم گفته می شود و سپس نام آنها در کتاب کلیسا نوشته می شود تا اعضای رسمی شوند. فرزندان غسل تعمید نوع اول تا سه نسل مجاز به ازدواج با بهترین مردان و فرزندان خود نیستند و بهترین مردان در طول زندگی راهنما و کمک آنها خواهند بود.
بهترین مردان برای ازدواج:
زوج ها باید در زمان عروسی بهترین مردان خود را داشته باشند، البته این بار مردان باید با یکدیگر فامیل باشند. به این معنی که آنها باید یا زوج باشند یا برادر و خواهر. آنها در سراسر عروسی در همه جا حضور دارند و زوج جدید را راهنمایی می کنند. بهترین مردان برای مراسم عروسی معمولاً این موقعیت را به ارث می برند، به این معنی که وقتی یک زوج به عنوان بهترین مرد انتخاب می شوند، فرزندان آنها نیز فرزندان آن زوج عروسی را در عروسی خود همراهی می کنند. بهترین مردان را در آشوری «غریواGhariav » می گویند.

عشای ربانی

این مراسم هر شنبه با عبارت "پدر مقدس ما در آسمان" آغاز می شود و سپس آیاتی از مزامیر خوانده می شود. در مراسم در حالی که آیات کتاب مقدس خوانده می شود، کندر را در مکان های مخصوص می سوزانند. کشیشان تکه های نان و شراب مقدس را بین مردم تقسیم می کنند. این نان طی مراسم ویژه ای توسط کشیش در کلیسای شرق آشوری پخته می شود و باید در طول مراسم کل نان و شراب تهیه شده مصرف شود. آنها بر این باورند که یک حواری بخشی از نانی را که عیسی بین حواریانش تقسیم کرده بود نگه داشته و بعداً از آن برای تهیه نان بیشتری استفاده کرد که در نهایت به کلیسای شرق آشوری رسید، بنابراین این کلیسا از آن نان برای پختن نان در مراسم عشای ربانی استفاده می کند.

مراسم خاکسپاری در مسیحیت آشوری

مراسم تشییع جنازه در داخل کلیسا توسط کشیشی برگزار می شود که نماز می خواند. آن مرحوم لباس شسته شده و بهترین لباس خود را پوشیده است. کشیش بدن را با روغن مقدس مسح می کند. سپس او را به قبرستان می برند. آشوریان تهران قبرستان خود را در اسلامشهر با کلیسایی در داخل آن دارند اما تشییع جنازه در کلیسای شهر برگزار می شود. آشوری‌ها به‌طور سنتی مراسم دعای خیر و برکت برای متوفی برگزار می‌کنند.

ازدواج در مسیحیت آشوری

یک وظیفه مطمئن و ظریف برای هر آشوری است. آنها عقیده دارند ازدواج وعده مقدس زوجین برای همکاری متقابل است و هدف دوم آن تولید مثل و تربیت فرزندان صالح است. آشوری‌ها در برابر یک روحانی و دو شاهد ازدواج می‌کنند و سوگند یاد می‌کنند که در طول زندگی به شریک زندگی خود وفادار بمانند. محدودیت سنی برای ازدواج در میان آشوری ها برای دختران 15 سال و برای پسران 18 سال است. آشوری‌ها با آشوری‌ها ازدواج می‌کنند و ازدواج با غیرآشوری‌ها برای خانواده‌ها مضر است، هرچند این یک موضوع قومیتی است.

اعیاد ملی و مذهبی کلیسای شرق آشور

اعیاد ملی و قومی اعیادی هستند که جنبه نژادی دارند و اعیاد مذهبی آنهایی هستند که آشوریان پس از گرویدن به مسیحیت پذیرفته اند.

تعطیلات ملی

روز نیسان یا سال نو آشوری

این یک تعطیلات قدیمی و کاملا ملی آشوری است که به روزهایی باز می گردد که سال را به دو فصل طولانی بهار و زمستان تقسیم می کردند. روز اول ماه نیسان را به عنوان شب سال نو انتخاب کردند. در زمان امپراتوری خود، آشوری ها جشن بزرگ 12 روزه را برای این جشن برگزار کردند، اما اکنون این جشن تنها یک روز است. اولین روز نیسان اولین روز آوریل در تقویم مسیحی است. آشوری‌ها در این روز جشن‌هایی در خارج از شهر برگزار می‌کنند و پیروزی بزرگ صعود کنندگان خود را در اول نیسان جشن می‌گیرند.

ساردیل Sardil یا تعطیلات آب ریختن

این یکی دیگر از تعطیلات ملی آشوریان در اوایل ژوئیه با تاریخی است که می گوید: آشوریان باستان خدایان بسیاری داشتند که همگی تابع خدای بزرگ آشور بودند. همه آنها به خاطر بشریت با ارباب تاریکی جنگیدند. جنگ قرن‌ها به طول انجامید که سرانجام خدای تموز توسط تیامات، ارباب تاریکی، زندانی شد و به جهان فروتر آورده شد. الهه ایشتارIshtar، ارباب انتقام عشق و همسر تموز برای نجات او رفتند. عزیمت او در ساردیل یا روز ریزش آب بود که به معنای سنتی آرزوی بازگشت زودهنگام او بود. این سنت هنوز در میان آشوری‌ها رایج است که پس از عزیمت به سفر، به عنوان نماد آرزوی بازگشت زودهنگام، آب می‌ریزند. ایشتار موفق شد شوهرش را نجات دهد و به زمین بازگردد. آشوری ها هنوز این عید را با حمل آب در ظرف و ریختن آن روی دیگران جشن می گیرند.

تعطیلات برکت انگور

این تعطیلات ملی و مذهبی برای تشکر از ایجاد انگور است. این امر مذهبی محسوب می شود زیرا کشاورزان تا روز مریم مقدس منتظر می مانند تا انگور برکت داده شود و سپس آن را مصرف کنند.

توسط - 08 خرداد 1403

مطالب مرتبط

بحث و تبادل نظر

نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف