اشتراک‌گذاری در پست‌های جدید: از طریق آر اس اس
لوگو

آشنایی با آشوریان و کلدانیان ایران

توسط - 03 خرداد 1403
آشنایی با آشوریان و کلدانیان ایران

آشوری ها در ایران حضوری چند هزار ساله دارند. شرق آشوریان از قدیمی‌ترین ساکنان ایران هستند که از چهار هزار سال قبل در غرب کشورمان سکنی داشتند. در این مقاله با آشوریان و کلدانیان ایران و کلیساهای آنان و تفاوت آنان با سایر مسیحیان بیشتر آشنا می شویم. 

تاریخچه

اسناد متعددی نشان می دهد که آشوریان قرن ها در ایران زندگی می کرده اند. آشوریان به دلایل سیاسی و جغرافیایی به ایران مهاجرت کردند.
بیشترین اسناد در مورد شرایط آشوریان در ایران مربوط به زمانی است که آنها به مسیحیت گرویدند و آن زمان بود که سلسله اشکانی در ایران به قدرت رسید.
شاهان اشکانی نسبت به مذاهب حساس نبودند، هرچند در این دوره معابد، کلیساها، دانشگاه ها و مدارس زیادی ایجاد کردند. پس از اسلام، آشوری‌ها در ازای پرداخت مالیات به حاکمان اسلام‌گرا، آزادی مذهبی خود را حفظ کردند، بنابراین از آزادی نسبی در تبلیغ دین خود برخوردار بودند.
آشوری ها در طول جنگ جهانی اول و دوم صدمات زیادی را متحمل شدند و سرزمین خود را از دست دادند و به دیاسپوراDiaspora رفتند.
آشوریان آذربایجان غربی با کمک کارشناسان آمریکایی اولین دانشگاه مدرن خود را در ارومیه تأسیس کردند.این مرکز علمی تا اواسط جنگ جهانی اول فعال بود که تحت فشار عثمانی ها پس از مهاجرت آشوری ها به همدان و کرمانشاه بسته شد. اولین مجلات و کتابهای منظم چاپ شده به زبان آشوری توسط مدرسه ارومیه با استفاده از حروف فلزی و دستگاههای چاپ مدرن منتشر شد.
هر گروه کلیسا، مدرسه و نهادهای اجتماعی خود را ساخت. آشوریان برای سفرهای تجاری به اروپا و آمریکا رفتند و با ثروت فراوان به آذربایجان بازگشتند.

جمعیت و محل زندگی آشوریان و کلدانیان

آشوری‌های ایرانی عمدتاً در تهران، ارومیه، همدان، قزوین، اصفهان، تبریز و سلماس زندگی می‌کنند. آنها همچنین در سرزمین های کوهستانی عراق و ترکیه زندگی می کنند.
مهاجرت آشوریان به آمریکا، استرالیا و سایر کشورهای غربی در دوران پهلوی افزایش یافت. در نتیجه، گروهی وطن دوهزار و هفتصد ساله خود را ترک کردند تا زندگی بهتری را در سرزمین های بیگانه جستجو کنند.
خانواده‌ها از هم جدا شدند و مهاجرت به سرزمین‌های دیگر افزایش یافت که بر وحدت اخلاقی و مذهبی تأثیر منفی گذاشت.
آشوریان در جنوب غربی ایران از حمله عراق به ایران به شدت آسیب دیدند، خانه های خود را از دست دادند و آنها را مجبور به مهاجرت کرد.
اعضای کلیسای شرق آشور عمدتاً در عراق و سپس آمریکا، ایران، سوریه، لبنان، ترکیه، هند و کشورهای اروپایی زندگی می کنند. این کلیسا از نظر اعتقادات و آیین های مقدس به کلیسای ارتدکس نزدیک است. کلیسای آشوریان ایران تابع مرکز جهانی این کلیسا است.
کلیسای شرق آشوری قبل از اینکه توسط یکی از پیروان خود در کالیفرنیا، کشته شود، توسط پاتریاک Patriach مار شیمون Mar Shimon بیست و سوم رهبری می شد.
این کلیسا توسط شورایی متشکل از سه پاتریاک اداره می شد قبل از اینکه مار دینخای Mar Dinkha چهارم به عنوان پاتریارک و رئیس کلیسای آشوری شرق انتخاب شود. او رهبر آشوریان شرق ایران بود.

پاتریارک مار دینخا

پاتریارک مار دینخا اصالتاً عراقی با تابعیت ایرانی است و پس از گذراندن دوره ابتدایی وارد مدرسه دینی شد و در آنجا به عنوان کشیش فارغ التحصیل شد و به ریاست کلیسای ایرانی شرق آشوری ابتدا در آبادان و سپس در تهران فارغ التحصیل شد.
پاتریارک مار شیمون در سفر خود به ایران، مار دینخا را به عنوان پاتریاک تقدیس کرد و او را مسئول کلیه کلیساهای شرق آشوری در ایران کرد. کلیسای شرق آشوری دارای اعضای بسیاری است که اکثراً آشوری هستند، اما حدود پنجاه هزار هندی و دوازده هزار ایتالیایی و همچنین برخی دیگر از غیرآشوری ها نیز در این کلیسا عضویت دارند. نزدیک به چهارده هزار نفر از اعضای این کلیسا در تهران، ارومیه، خوزستان، کرمانشاه و همدان زندگی می کنند.

ویژگی های کلیسای شرق آشوری

این کلیسا در اوایل قرن اول در ایران توسط دو حواری مسیحی به نام‌های توما Toma و بار تولمای Bar Tulmay تأسیس شد. این کلیسا در بین النهرین آشوری آن زمان تأسیس شد اما بعداً واعظانی را تا مغولستان و چین فرستاد.

اعتقادات

باورهای اصلی در کلیسای آشوری با کلیسای پروتستان تفاوتی ندارد، از جمله: ایمان به پسر خدا بودن مسیح، ایمان به روح القدس، گناهان، خون مسیح بر روی صلیب به عنوان کفاره گناهان انسان، مرگ و دفن مسیح.، رستاخیز و عروج مسیح، ظهور دوم عیسی و روز جزا، و اعتقاد به کتاب مقدس به عنوان کلمات خدا.
این کلیسا در جلسات شوراهای روم از جمله شورای افهسوس Ephesus شرکت نمی کرد، زیرا علاوه بر مسائل مذهبی، مسائل سیاسی نیز مطرح می شد و از سوی دیگر کلیسای آشوری در امپراتوری اشکانی بود که در آن زمان با امپراتوری بیزانس در حال جنگ بود. بنابراین پدران کلیسای شرق با این شوراها فاصله گرفتند.

کلیسای آشوری کلدانی

این کلیسا پس از کلیسای نسطوری Nestorian Church شرق بنا شده است. کلیسای کلدانی در راستای کلیساهای سنتی، در تفسیر شخصیت های مریم مقدس و مسیح با کلیسای شرق آشوری و کلیسای ارتدکس متفاوت است. این کلیسا و زیرمجموعه های آن توسط واتیکان اداره می شود.
این کلیسا از کلیسای کاتولیک پیروی می کند اما زبان کلیسایی آن با سایر کلیساهای کاتولیک که از زبان سریانی در عبادات خود استفاده می کنند، متفاوت است و آنها را بیشتر به کلیسای شرق آشوری شبیه می کند.
ریاست کلیسای کاتولیک ایرانی بر عهده اسقف رمزی گرمو بود. قبل از گرمو، اسقف عیسی ریاست کلیسایی را بر عهده داشت که در سنندج به دنیا آمد و در موصل عراق تحصیل کرد و سپس برای پایان تحصیلات عالی خود راهی رم شد.
مرکز اصلی کاتولیک های کلدانی کلیسای یوسف تهران است. کلیسای کاتولیک کلدانی با سایر کلیساهای کاتولیک ایرانی در ارتباط است. آنها شوراهایی را برای تقویت این رابطه تشکیل داده اند.

ویژگی های کلیسای کاتولیک آشوری کلدانی

تأسیس در ایران:

قرن اول میلادی توسط رسول توما

عقاید

به کتاب آسمانی و نیز روایات و سخنان اولیای الهی ایمان کامل دارند. آنها به مقدسات از جمله غسل ​​تعمید و عشای ربانی اعتقاد دارند. آنها مریم مقدس را نزدیکترین فرد به خدا پس از مسیح می دانند. آنها معتقدند مسیح پسر خدا بود که از مریم باکره به دنیا آمد و برای کفاره گناهان انسان مصلوب و دفن شد و در روز سوم زنده شد و پس از چهل روز عروج کرد. آنها همچنین به روح القدس و روز جزا اعتقاد دارند.

تفاوت با کلیساهای دیگر

هیچ تفاوتی با کلیسای کاتولیک وجود ندارد به جز زبان آیینی که سریانی است. تفاوت آنها با کلیسای کاتولیک آشوری در سلسله مراتبی است که در نهایت به پاپ در این کلیسا منتهی می شود. آنها همچنین در ماهیت مسیح متفاوت هستند.
مدیریت کلیسا و انتخاب روحانیون و سلسله مراتب این کلیسا شامل سه حوزه تهران، ارومیه و اهواز می شود.
سلسله مراتب روحانیون دقیقاً مشابه کلیسای آشوری شرق است به جز رأس آن که مربوط به پاپ است.

کلیساهای پروتستان آشوری

این دین در زمان یک کشیش آلمانی به نام "مارتین لوتر" متولد شد. او اولین کسی بود که به سنت گرایی در کلیسای کاتولیک اعتراض کرد و خواستار حذف تمام مناسکی شد که برای روحانیون مستثنی شده بود و معتقد بود مردم باید مستقیماً در دعاها و عبادات و مراسم مذهبی شرکت کنند. کتاب مقدس و دعاهای دیگر باید به زبان رایج خوانده شود.
شاخه های مختلف پروتستان در ایران قابل مشاهده است، از جمله پرسبیترینیسم، پنطیکاستی و مسیحیت انجیلی. کلیساهای پروتستان آشوری ایران قبلاً تحت کنترل مراکز جهانی خود بودند، اما اکنون به طور مستقل توسط شورای آشوری کنترل می شوند. حتی هزینه های کشیشان و کلیساها نیز توسط اعضای کلیسا اهدا می شود. این کلیساها در جامعه آشوری کاملا آزاد و مستقل هستند. در میان کلیساهای پروتستان آشوری موارد زیر قابل توجه است:

کلیسای کتاب مقدس آشوری

این یک کلیسای پروتستان است.
مبلغان ارتدکس آمریکایی، انگلیسی و روسی در اوایل قرن نوزدهم وارد ایران شد. آنها پیروان خود را در میان آشوری ها یافتند و کلیسای پروتستان به کلیساهای پیشین اضافه شد.
واعظان اروپایی، آمریکایی و روسی به ویژه در ارومیه و سلماس با تأسیس مدارس و مراکز علمی مختلف از جمله کالج آمریکایی در ارومیه که از قدیمی ترین مراکز آموزشی مدرن ایران با فارغ التحصیلان فیزیولوژی و علوم تربیتی است، فعال بودند.

کلیسای انجیلی آشوری The Assyrian Evangelical Church

تا این اواخر تحت کنترل اتحادیه کلیساهای پروتستان ایران بود که به طور مستقل شروع به کار کردند. مرکز این کلیسا در حال حاضر تهران است و از آداب مذهبی خاصی مانند کلیساهای شرق و کاتولیک پیروی نمی کند و کشیش های آنها نیز می توانند ازدواج کنند. کلیساهای انجیلی در عراق و سایر کشورهای خاورمیانه و همچنین در ایالات متحده پیروان زیادی دارند.
کلیسای انجیلی آشوری نماینده در مجلس ایران دارد و آنها همچنین دارای گروه های جوانان، زنان و گروه کر هستند. کلیسا در طول سال برای دانش آموزان مدرسه کلاس های مذهبی و زبان برگزار می کند.
کلیسای انجیلی دارای یک کلیسا در خیابان کارگر تهران و سه کشیش است که یکی از آنها در تهران و دو نفر دیگر در ارومیه هستند.

گروه جوانان کلیسای انجیلی آشوری تهران

کلیسای انجیلی توجه ویژه ای به فعالیت و خدمات معنوی برای گروه جوانان (همچنین با عنوان Chalesh Krestianeta نامیده می شود) داشته است و این گروه جوانان قدمتی به قرن نوزدهم در ارومیه دارد.
زمانی که آشوریان پس از جنگ جهانی اول از بین النهرین به آنجا بازگشتند، کلیسا شعبه های خود را در شهرهایی مانند همدان و کرمانشاه ساخت. آنها همیشه کارهای معنوی را برای جوانان در اولویت قرار داده اند.
در کلیسای سنت توما تهران کتاب یادبودی وجود دارد. شرکت کنندگان در سی امین سالگرد تشکیل گروه جوانان این کلیسا آن را امضا کرده اند. تاریخ این امضاها سال 1978 است و اگر این سی سال را کم کنیم، سال 1948، سال تاسیس گروه جوانان خواهد بود. ظاهراً کشیش فقید پولس سادا از همان روزهای اول برای استقلال بخش آشوری کلیسای انجیلی تهران تلاش کرده بود و گروه جوانان نیز جلسات خود را از همان سال ها آغاز کرده است.
انقلاب ایران تأثیرات خود را بر این جوانان گذاشت و آموزه‌ های ادی انویه و سپس بانو فلورانس آیزاک آنها را با ایمانی جدید زنده کرد. به غیر از جوانان، نوجوانان (14 تا 18 سال) نیز جلسات خاص خود را دارند. تعداد این جوانان حدود صد نفر بود که توانستند خدمات جدیدی از جمله انتشار ماهنامه و اجرای نمایش و سایر برنامه های معنوی، فرهنگی و هنری را آغاز کنند.
پس از مدت‌ها، این گروه در زمان کشیش آلبرت اصلان و رابی ادوارد ایزابایک پیشرفت‌های بزرگی کردند. این تحولات در زمان سابرینا بدعلیان و یونس بیت سعید ادامه یافت. گروه جوانان با جلسات هفتگی خود برای درس های کتاب مقدس همچنان فعال است. جوانان به طور رسمی حداقل دو بار در سال خدمات کلیسا را ​​مدیریت می کنند. در تعطیلات، به ویژه کریسمس، اجراهای گروه کر را آماده می کنند. آنها همچنین در جام نیسان و بازی های کلیساهای پروتستان در تهران شرکت می کنند.

جامعه خدا یا کلیسای اخوان آشوری (پنطیکاستPentecost)

کلیسای برادری Brotherhood Church شاخه ای از کلیسای پروتستان است که توسط اعضای آشوری «اخوان روح القدس» در آمریکا ساخته شد و سپس در سال 1910 کشیش آندریوس اورشان کلیسای مشابهی را در ایران تأسیس کرد.
در سال 1926 کلیسا به مرحوم یعقوب اسحاق واگذار شد. او پدر Eprim Isacc، استاد دانشگاه آکسفورد بود. در سال 1930 کلیسای اخوان آشوری به توما ناصری از آشوریان ارومیه که در موشی آباد متولد شد واگذار شد. اعضای کلیسای اخوان در خاورمیانه محدود هستند، اما در ایالات متحده آمریکا اینطور نیست.
این کلیسا در مقایسه با کلیسای انجیلی، کاتولیک کلدانی و کلیسای شرق، کمترین اعضا را در ایران دارد. اعضای آشوری این کلیسا در ایران و سایر کشورها به ده هزار نفر محدود می شود.

اعتقادات انان

اعتقاد به الوهیت کتاب مقدس، اعتقاد به خدای بی همتا که خود را توسط تثلیث مقدس معرفی کرده است، اعتقاد به گناهکاری طبیعی نوع بشر و نیاز آن به توبه و ایمان برای رستگاری، اعتقاد مسیح بشریت را به وسیله آن نجات داده است. کفاره گناهان خود بر روی صلیب، اعتقاد به رستاخیز نوع بشر از طریق ایمان به مسیح و توبه، اعتقاد به تعمید در آب به عنوان نشانه ای از زلالی قلب و تعمید در روح القدس برای دریافت قدرت زندگی پاک، و ایمان به روز قیامت.

تفاوت با ادیان دیگر

با توجه به کتاب عملی رسولان در فصل دوم کتاب مقدس، این کلیسا معتقد است تعمید در روح القدس صحبت کردن با زبان های آسمانی است. مدیریت کلیسا و انتخاب روحانیون و سلسله مراتب آنها به عهده یک کشیش مسئول کلیسا است و شورای کارشناسان روحانی در مورد مسائل معنوی با کشیش مشورت می کند. شماسها Deacons مسئول مسائل اداری و فنی هستند. روحانیون متخصص توسط کشیش سرشناس انتخاب می شوند.

توسط - 03 خرداد 1403

مطالب مرتبط

بحث و تبادل نظر

نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف