اشتراک‌گذاری در پست‌های جدید: از طریق آر اس اس
لوگو

داستان برند

توسط - 02 مهر 1403
داستان برند

نقطه آغازین پیدایش سما را می‌توانیم در خلال سیاحت بیابیم؛ آنجا که از سفر کردن به کشورها و فرهنگ‌های مختلف با ابعادی از گردشگری آشنا می‌شویم که در کشور خودمان به رغم داشتن ظرفیت آن، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

این تلنگر مقدمه‌ای برای مطالعات گسترده پیرامون موضوعات موازی، مترادف یا درهم‌تنیده در گردشگری شد واژگانی مانند گردشگری کم شتاب، گردشگری تحول آفرین، گردشگری معناگرا و ژرفانگر، گردشگری ایمان محور، گردشگری معنوی، گردشگری آئینی، گردشگری زیارت، گردشگری مذهبی و سرآمد آنها گردشگری دینی. گردشگری دینی؛ سنخی از گردشگری ست که در صدد تعالی بخشی و رشد انسانیست که هدف ادیان الهی نیز بوده است.  البته نه با لنز ماکرو و محدود کردن آن به قسم کوچکی از گردشگری. برای نگریستن به گردشگری دینی باید از یک لنز واید استفاده کنیم و هر آن چیزی که در تعامل با انسان، ادیان، معنویت، تعالی و حکمت است را ببینیم.

البته این مسیری است که پیشگامان صنعت گردشگری در دنیا به سمت آن پیش رفته‌اند. طراحی مسیرها و مقاصد متعدد گردشگری دینی (با آن لنز واید) در کشورهای مختلف و بهره‌مندی از منافع آن به نفع جوامع محلی‌شان، گویای این حقیقت است که این سنخ از گردشگری را باید در ایران بازتعریف کنیم. بازتعریفی در مفاهیم و در کاربست. به خوبی به ضرورت پرداختن به این مساله پی می‌بریم اگر با نگاهی به آینده پژوهی صنعت گردشگری و رصد کلان‌روندها در جهان آینده موضوع را مورد بازاندیشی قرار دهیم.

پیشرو بودن در مسائل نوظهوری که گفتمان و ادبیاتی برای آنها تعریف نشده است، کار دشواریست. سما با دانش بر این دشواری‌ها پذیرفته است که پیشرو این عرصه در کشور باشد.

سما را ایجاد کرده‌ایم تا هم گفتمان این نوع گردشگری را در ایران بسازیم و هم آنکه در عرصه عمل نیز پیشگام باشیم و محصولات عینی برای آن ارائه دهیم. 

توسط - 02 مهر 1403

بحث و تبادل نظر

نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف